Ja det var en kväll i ju... Maj!

Jag bröt alltså min vänstra överarm i början av maj när jag tränade Muscle Ups. Läkarna har sagt att jag helt enkelt bröt arm med mig själv där uppe i ringarna... 

Tänk Er en sån där läskig scen som man kunde se i armbrytningsfilmer när man var yngre... Lite så var det och jösses vad det small! Själv trodde jag först att det var remmarna som ringarna satt i som gick av innan jag kände att armen stannade kvar och "hoppade bungyjump" när jag försökte få den att göra något helt annat... Smärtan var "helt ok" de första tjugo minuterna, gissar att chock och adrenalin gjorde sitt... De kommande 70 minuterna som gick innan ambulansen kom och jag fick lite av både det ena och det andra, hade jag dock gärna varit utan... 

Som tur var hade jag många fina vänner vid min sida och min älskade man som också kom efter en stund, alla stannade de och stöttade mig tills jag blev inlastad i ambulansen. Kan inte säga det nog men TACK alla igen 

Min vänstra överarm gick av på flera ställen, en väldigt komplicerad fraktur skulle det visa sig som även medförde en trist nervskada i handen. Läkarna fick dessutom skära av min triceps för att komma åt att plocka bort allt splitter och lösa benbitar som fanns där bakom. Frakturen tog sedan 8 månader på sig att läka, nervskadan är fortfarande inte läkt... Ytterligare en operation väntar nu för att plocka bort de tolv spikarna och de två plattorna som sitter i armen eftersom jag har fått en reaktion mot materialet. Läkarna skall också försöka fixa nervskadan och mejsla bort benutskott som har växt ut lite tokigt...

Innan och efter operationen...


Det är lång väg kvar att gå innan jag är helt återställd men jag är glad och stolt över vad jag har åstadkommit under min rehabilitering!

I dag testade jag tex för första gången att lyfta bänkpress fritt! Jag har ju bara kunnat köra BP i smithen de senaste 8 månaderna, där har jag nu jobbat mig upp till att klara av ett lyft på 50 kg som mest... I dag klarade jag av 3 set på 12 reps på 25 kg med fritt lyft, utan att ens känna av armen! Dessutom kunde jag plocka in flera fina övningar i Cablecrossen som inte alls funkat tidigare, jag är på G nu!!


I morgon väntar ett härligt benpass! 

Jag laddar med småkronornas kvartsfinal mot Finland!

Träning | armbrott, nervskada, rehab, träning, överarmsbrott | |
Upp